web[oor]log


De inkomsten van een krijgsheer
oktober 3, 2010, 13:14
Filed under: weboorlog

De inkomsten van een krijgsheer

‘Hoeveel verdient die krijgsheer, per maand?’, vroeg Wim Brands tijdens de televisieopnamen van zijn programma Boeken. Het programma is semi-live: in de opnamen wordt niet geknipt.

Krijgsheer Matiullah Khan toont een foto waarop hij poseert met enkele van zijn mannen en een Amerikaanse special forces-eenheid. Matiullah ontleent zijn macht aan Amerikaanse steun. De Amerikanen knijpen een oogje toe bij Matiullahs omgang met de mensenrechten in Uruzgan. FOTO COPYRIGHT: JEROEN OERLEMANS

‘Dat weten we niet precies, maar ik denk wel ongeveer een miljoen dollar’, zei ik. ‘Hij beschermt konvooien. Soms krijgt hij wel 17.000 dollar per vrachtwagen.’

De vraag overviel me een beetje. Na de uitzending ben ik eens rustig gaan rekenen. Ik zat iets te hoog met dat miljoen. In juni 2008 ontdekte ik dat de betreffende krijgsheer, Matiulllah, die verdacht wordt van oorlogsmisdaden, een deal had gesloten met een hulporganisatie, die hem 200.000 dollar per maand zou betalen voor het beveiligen van de aanleg van een weg. Het betrof Nederlands belastinggeld. Nadat ik erover gepubliceerd had, werden Kamervragen gesteld en moest de organisatie de deal afblazen. Maar Matiullah heeft nog veel meer illegale en semi-legale inkomsten, deels verzorgd vanuit het Westen.

Een gelijksoortig bedrag als die afgeketste 200.000-dollardeal krijgt Matiullah waarschijnlijk wel van de Amerikanen voor de beveiliging van een weg die van hún belastinggeld in het noorden van de provincie wordt aangelegd. Ook met de door hem beveiligde konvooien tussen Kandahar en Tarin Kowt verdient Matiullah tonnen per maand. Het bedrag van 17.000 dollar poer vrachtwagen dat ik noemde klopt niet: een kwestie van een wandelende komma. Een keer hoorde ik in Tarin Kowt een bedrag noemen van 15.000 dollar als prijs per vrachtwagen. Betrouwbaarder bronnen meldden me echter dat Matiullah tussen de 1700 (de wandelende komma…) en 3000 dollar per vrachtwagen krijgt, en dat elke twee weken. Zeg: 50 vrachtwagens per konvooi (2 x per maand) à gemiddeld [(1700 + 3000) : 2] dollar = 100 vrachtwagens x 2350 dollar = 235.000 dollar per maand.

Da’s bij elkaar opgeteld zo’n half miljoen dollar per maand. Voeg daarbij Matiullahs inkomsten uit de opiumhandel (hij wordt ervan verdacht opiumkonvooien te organiseren en te beschermen en hij int de usher, een belasting van tien procent op de opiumopbrengst), en dan komt het miljoen in zicht.

Lees het verhaal over de geheime Nederlandse samenwerking met Matiullah en hoe hij langzaam maar zeker de macht in Uruzgan verovert in mijn boek Als een nacht met duizend sterren. Oorlogsjournalistiek in Uruzgan.


Geef een reactie so far
Plaats een reactie



Geef een reactie

