web[oor]log


Een noodzakelijke aanvulling
september 15, 2010, 01:26
Filed under: weboorlog

Naar aanleiding van mijn boek ‘Als een nacht met duizend sterren. Oorlogsjournalistiek in Uruzgan’ werd ik geinterviewd in de Volkskrant, door mijn gewaardeerde collega en mede- Afghanistanganger Noël van Bemmel. We voerden een lang en goed gesprek, dat Noël kundig wist te vatten in een krantenartikel. Daarbij gaan natuurlijk altijd nuances verloren, dat is onvermijdelijk. Op één punt dacht ik toen ik de papieren versie zag: hmm, hier past een aanvulling.

Ik zeg in het interview: ‘Alleen de Volkskrant en het NOS Journaal besloten op een gegeven moment zonder Defensie te reizen.’

De crux zit hem in dat ‘gegeven moment’. Ik doelde op het wijzigen van het beleid. Over het algemeen bleven media die hun verslaggevers louter embedded lieten werken dat doen, ook toen duidelijk werd dat onafhankelijke journalistiek vanuit Uruzgan wel degelijk mogelijk was zonder al teveel kosten en gevaar. Bij mijn weten stapten alleen het NOS Journaal, de Volkskrant (en natuurlijk mijn eigen Groene Amsterdammer) van die lijn af. Ik noemde niet de journalisten die al niet-embedded werkten. Ik noem ze hier graag: Arnold Karskens (Nieuwe Revu, later De Pers), Minka Nijhuis (freelance voor onder meer Trouw, Radio 1), Bette Dam (freelance voor o.m. Wereldomroep, Vrij Nederland) en Hans Jaap Melissen (Wereldomroep).

Excuses voor de te korte bocht…


1 reactie so far
Plaats een reactie

Geweldig boek! Het is fijn dat er iemand zo gek is en zoveel lef heeft om voor een goed gebalanceerd verhaal,in een patria pantservoertuig te kruipen. (en ook nog af en toe koffie te zetten en vuurtjes te doven)

Reactie door mrwonkish




Geef een reactie

