web[oor]log


Doe nog eens dat kunstje
december 20, 2006, 18:40
Filed under: Uruzgan december 2006

Vertrek uit Tarin Kowt

Wachten, wachten, wachten. Ik had me er op voorbereid. Voor manschappen en journalisten is het niet makkelijk, afhankelijk zijn van een grote en dus logge organisatie. Over de logistieke perikelen en hun oorzaak schreef ik onder meer in de vorige aflevering van web[oor]log.  

Dit zijn de laatste logs uit de Uruzgan december 2006-reeks. Als het gaat zoals ik zou willen, ben ik in februari weer terug in Tarin Kowt en Deh Rawod. Maar daarover heb ik weinig te zeggen. Ik doe een verzoek in Den Haag en afhankelijk van de capaciteit wordt dat al dan niet gehonoreerd. Ik hoop er dus maar het beste van.

In elk geval (daar heb ik namelijk wel invloed op) verschijnt mijn artikel over het verblijf bij de Nederlandse eenheden in de eerste Groene Amsterdammer van 2007, die uitkomt op 4 januari. 

Het is begrijpelijk dat het luchttransport niet heel vlot verloopt als je het Nederlandse gebrek aan transporthelikopters en troepenvliegtuigen in ogen schouw neemt. Een probleem is ook, zo werd ons verteld, dat de toestellen veel onderhoud vergen. Niks aan te doen. Liever wachten dan als een baksteen uit de lucht vallen, natuurlijk.  

Maar toch is iets vreemds aan de hand met de logistieke samenwerking van de Navo-lidstaten. Blijkbaar geeft elk land zijn eigen landgenoten voorrang op de vluchten met eigen toestellen. Er werd ons verteld dat de vertragingen, die soms tot een week konden oplopen, te maken hadden met het terughalen voor onderhoud van Nederlandse Hercules-vliegtuigen.

Je zou denken dat bij zo’n grote en gevaarlijke operatie als die van ISAF in Zuid-Afghanistan wordt uitgegaan van prioriteit, niet van nationaliteit. De praktijk is weerbarstiger dan afspraken, zo blijkt maar weer. Goed dus dat Nederland eigen F16’s en Apaches in het gebied heeft. Die staan ook ter beschikking aan eenheden uit andere landen, als ze luchtsteun behoeven. Maar afgaande op onze ervaring met het nationale karakter van de logistiek, mag je verwachten (en hopen) dat ze net iets eerder ter plaatsen zijn als het Nederlandse troepen in nood betreft. 

Vervoer mag in oorlogstijd geen sluitpost zijn. Aan het begin van onze reis werd me duidelijk dat lang wachten de motivatie aantast van militairen die klaar zijn om met hun werk te beginnen. Er word flink gekankerd en gezeken. 

Het is een flinke deuk in het moreel als eenmaal op de plaats van bestemming aangekomen, blijkt dat een deel van je eenheid, aangevuld met voor hen onbekende militairen, al is ingezet op een gevaarlijke voorpost. Het schaadt ook de veiligheid van de eenheden. De groep waar ik het hier over heb, oefende maandenlang om op elkaar ingespeeld te raken. Ik verzin dit niet: ik stond er met mijn neus bovenop toen het gebeurde.

Duidelijk is dat Nederland gebrek heeft aan transportcapaciteit. Helaas heeft het recente verleden (Srebrenica) ons geleerd dat het tricky is te rekenen op bijstand van bondgenoten als we in gevaar verkeren. Ook de mogelijkheid om snel troepen te verplaatsen is van levensbelang. In de loop van 2007 komen er twee Hercules-toestellen bij. Prima dingen: ze kunnen ook gebruikt worden voor humanitaire hulpvluchten en ziekentransport. 

Maar dat is niet genoeg. Wil de Nederlandse krijgsmacht op volle kracht expeditionair blijven, dan is méér nodig. Luchtmachtmensen vertellen dat met name de Chinook-helikopters wel érg veel onderhoud vergen. En er zijn er al twee neergestort. Ter uitbreiding en vervanging van de transportvloot van de Luchtmobiele Brigade worden er nog eens negen aangeschaft, waardoor het Nederlandse totaal komt op twintig stuks. Een dure grap.

Er liggen echter honderd miljoen euro’s klaar die beter besteed kunnen worden dan waarvoor ze nu gereserveerd zijn. Vorig jaar november viel het besluit tomahawk-kruisraketten aan te schaffen. VVD en D66 waren vóór. Het CDA twijfelde, maar gaf uiteindelijk ook zijn stem. De dertig raketten kosten 100 miljoen euro. Een koopje, naar het schijnt. 

De tomahawks zijn bedoeld voor de ‘nieuwe’ marine, met zijn LC (luchtverdedigings)fregatten. Die zijn óók heel waardevol zonder tomahawks. Kruisraketten zijn bedoeld voor offensieve acties. In de huidige internationale constellatie betekent dat: ter ondersteuning van Amerikaans spierballenbeleid. Nederland heeft niet de capaciteit om zelfstandig doelen te zoeken voor de raketten. We hebben daarvoor Washingtons satelieten nodig. Of dachten we werkelijk dat onze commando’s op eigen houtje in het centrum van Teheran en Pyongyang doelen gaan aanstralen? 

Tomahawks staan doorgaans aan het begin van een aggressieve actie. Dat is geen Nederlands beleid. Willen we ze werkelijk aanschaffen, dan zullen we ze ook ‘moeten’ inzetten. Zo zijn de wetten van de wapenwedloop en zo is het gemoed van de verliefde eigenaar van het nieuwe spul. Maar als we ze werkelijk gaan gebruiken, dan mogen we wel eens een zelfstandige militaire doctrine gaan opstellen waarin we duidelijk maken hoe afhankelijk we eigenlijk willen zijn van de moeizaam en destructief voortploegende Verenigde Staten.  De Nederlandse krijgsmacht behoort tot de betere ter wereld. Ze wordt geroemd om haar expeditionaire vermogens, die gelukkig vooral (uitzondering: Irak) worden ingezet ten behoeve van vredesmissies. Het was opvallend hoe eensgezind Nederlandse officieren in Afghanistan waren in hun kritische opstelling jegens de Amerikaanse manier van optreden in Afghanistan en Irak. Agressie mag ook van hen geen Nederlands exportproduct worden, zoveel is duidelijk. 

Dus beste nieuwe Tweede Kamer, als het nog niet te laat is: doe nog eens dat kunstje als met Verdonk en blokkeer het door Henk Kamp erdoor gedrukte besluit uit november 2005 om tomahawks aan te schaffen. Kunnen we fijn 100 miljoen gebruiken voor transporttoestellen. Die zijn wél essentieel voor vredesmissies in vijandelijk gebied.


Geef een reactie so far
Plaats een reactie



Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s



%d bloggers op de volgende wijze: